Minden 8000 forint fölötti rendelés esetében INGYENES A KISZÁLLÍTÁS. | Törzsvásárlói program

Étrend

Vegaunary és a vegetarianizmus

Környezetvédelem
Egészség
Szűrés törlése
2023.01.09 10:45
Vegaunary és a vegetarianizmus

A vegán január alkalmából beszéljünk egy kicsit a húsfogyasztás csökkentésének fontosságáról!

Mi is az a vegaunary azaz vegán január?

A veganuary elnevezés az angol „vegan” és „January” szavakból áll össze és annyit tesz: vegán január. A 2014-ben útjára induló mozgalom az Egyesült Királyságban kezdődött egy nonprofit szervezet által, ma már azonban számos magán és szervezeti résztvevője is van. Céljuk, hogy az élelmiszertermelés ne zsákmányolja ki a Földet. Ezért küzdenek az erdőírtás, vizek szennyezése és a klímaváltozás ellen, természetesen az állatvédelem fontosságának kiemelésével.

Küldetésüknek tartják, hogy inspirálják és támogassák az embereket a vegán életmód melletti elköteleződésben. Természetesen az út egy kiegyensúlyozott, túlfogyasztás nélküli jövő felé nagyon hosszú: ezért a január, az új kezdetek időszaka egy remek, 31 napos kihívást biztosít mindenkinek, aki szeretné újragondolni étrendjét és nyitna a vegán vagy vegetáriánus életmód felé.

Húsfogyasztás környezeti hatásai

Tudtad, hogy az állattenyésztés az egyik fő oka a vízveszteségnek, erdőirtásnak és minden ezek okozta következménynek (például a biodiverzitás csökkenésének)?  

A Föld lakható területének óriási százalékát teszi ki az állattartásra, legeltetésre szánt terület. Nem beszélve a takarmány céljából termesztett növényeknek. Ezen felül globálisan az üvegházhatású gázkibocsátás több, mint 10%-ért az állattenyésztés felelős.

Mindezek mellett a hús könnyen megromlik, ezért szállítása és tárolása speciális igényekkel jár. Hőkezelni és hűteni kell, ami rengeteg energia felhasználásával jár.

Mit tehetünk?

Természetesen az nem várható el senkitől, hogy egyik napról a másikra teljesen lemondjon a húsfogyasztásról. Ha nem szeretnél, vagy egészségügyi okokból nem teheted meg, hogy teljesen lemondj az állati eredetű termékekről, akkor is számos lehetőség van, hogy csökkentsd a húsfogyasztásod és ezáltal hozzájárulj a változáshoz!

Az első és legfontosabb, hogy ha állati eredetű élelmiszert fogyasztasz, akkor válassz hazai terméket! Minél kevesebb szállítással jár, mire a termelőtől az asztalodra kerül az étel, annál alacsonyabb lesz az ökológiai lábnyomod. Nem beszélve arról, ha őstermelőtől vagy bio gazdálkodásból származó terméket vásárolsz, azzal még többet tehetsz a környezetedért és akár a talaj védelméért is.

Ha szeretnél kevesebb húst vagy állati eredetű élelmiszert fogyasztani, akkor nem kell azonnal vegánnak lenned. Tudtad, hogy számos vegetáriánus kategóriába sorolható étrend létezik?

A vegán a legszigorúbb, ebben az esetben semmilyen állati eredetű élelmiszert nem fogyasztanak. Sőt, a vegán életmód hívei nemcsak az étrendben, de az élet többi területén sem használnak vagy vásárolnak ilyen termékeket (például ruházat vagy kozmetikum).

Vegetarianizmus fajtái

  • Vegán: csak növényi eredetű terméket fogyaszt
  • Lacto-ovo vegetáriánus: növényi eredetű élelmiszer mellett fogyaszt tejterméket és tojást is
  • Ovo vegetáriánus: növényi eredetű élelmiszer mellett tojást is fogyaszt
  • Lacto vegetáriánus: növényi eredetű élelmiszer mellett tejterméket is fogyaszt
  • Semi vegetáriánus: csak vörös húst (marha, disznó és bárány) nem fogyaszt, szárnyasokat, halféléket, tejterméket és tojást igen
  • Peszketáriánus: leginkább növényi eredetű élelmiszert fogyaszt, de időnként halat, tenger gyümölcseit is
  • Flexitáriánus: minden növényi és állati eredetű élelmiszert fogyaszt, de törekszik arra, hogy csökkentse a húsfogyasztást (például csak heti 1-2 alkalommal eszik húst)

Bár a teljesen vegán életmód sok lemondással jár, kezdetnek már a kevesebb hús fogyasztására való törekvés vagy a csak halat tartalmazó étrend jó kiindulási pont mindenkinek, aki valamilyen indokból csökkenteni szeretné a húsevés gyakoriságát.

Ilyen indok lehet az állatvédelem, a környezetvédelem és az egészségesebb életmódra való törekvés is: általánosan elfogadott tény például, hogy a halfogyasztás számos előnnyel jár (ásványi anyagok, vitaminok, omega zsírsavak, kevesebb koleszterin).

A vegán január kiváló alkalom arra is, hogy ne csak étrendedben, hanem kozmetikumaid között is inkább természetes eredetű összetevőket tartalmazó vagy teljesen bio termékeket próbálj ki! Nézd meg termékajánlónkat és válogass a minősített natúrkozmetikumaink közül: